Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/mohebnew/public_html/wp-includes/compat.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/mohebnew/public_html/wp-includes/compat.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/mohebnew/public_html/wp-includes/class-wp-application-passwords.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/mohebnew/public_html/wp-includes/class-wp-application-passwords.php on line 1
حجاب اجباری حافظ یا برهم زننده امنیت ملی | سایت خبری محب |

حجاب اجباری حافظ یا برهم زننده امنیت ملی

یکی از سوالاتی که این روزها بسیار بر سر زبان افتاده است این است که “حجاب اجباری حافظ یا برهم زننده امنیت ملی” است؟

 

یکی از کاربران تحلیل‌گر توییتر درباره‌ی دوگانگی های ایجاد شده بر سر حجاب اجباری در بین مسئولین متعقد است که ‏سیاستی است که بر اساس هزینه‌ فایده عمل می‌کند. پس نسبتی با اساسی بودن حق پوشش ندارد. بلکه حتی آن را دنباله‌روی مقوله‌هایی می‌داند که دارای اهمیت بنیادین ‌هستند. مقولاتی مانند امنیت ملی.

 

حجاب اجباری، حافظ امنیت ملی

 

طیف اول امثال یامین‌پور هستند. ‏آن‌چنان که یامین‌پور می‌گوید: سهل انگاری در برابر آزادی پوشش باعث ریزش در حلقه اول و مهم طرفداران حاکمیت می‌شود. این رویکرد یک برداشت خاص امنیت ملی دارد. و حفظ حلقه اول طرفداران و جلوگیری از ریزش در بین این گروه را به آزادی پوشش شهروندان ترجیح می‌دهد.

 

حجاب اجباری حافظ یا برهم زننده امنیت ملی | محب نیوز

 

حجاب اجباری، برهم‌زننده‌ی امنیت ملی

 

‏آن سر این طیف ‌می‌گوید: گشت‌ارشاد با گسترش نارضایتی‌های غیرضروری امنیت ملی را که امری بنیادین است به خطر می‌اندازد. و حکومت باید آن را تعدیل کند‌.

به طور کلی، این امر در گرو تغییر در نگرش حاکمان از امنیت ملی است. و همچنین در گرو در نظر گرفتن رویکردی‌ست که حجاب اجباری را هرگز به مسئله امنیت ملی تبدیل نکند.
‏بین این عده آزادی پوشش دارای اهمیت بنیادین نیست. و با توجه به توازن قوای اجتماعی لازم است که سیاستی مصاحت‌اندیشانه درباره آن گرفت. مسئله اصلی اما همان توازن قوای اجتماعی‌ست که ذیل امنیت ملی تعریف می‌شود. و باید به نفع حاکمیت باشد.

به این ترتیب دیدگاهی که قائل است تلقی از امنیت ملی باید مصلحتا به نفع آزادی پوشش تغییر کند هیچ نسبتی با حقوق اساسی برقرار نمی‌کند. نقطه عزیمت و غایت‌ این نگاه امنیت ملی‌ست. و تا زمانی‌که در سازوکارهای حکمرانی بتوان مقاومت زنان را تر و تمیز عقب راند، آزادی پوشش هرگز مسئله نیست.

 

حجاب اجباری حافظ یا برهم زننده امنیت ملی | محب نیوز

 

نتیجه گیری نهایی


‏ بین این دو رویکرد هزینه‌فایده محور ذیل تلقی‌های متفاوت است. تحولات آتی نشان خواهد داد کدام رویکرد در دستور کار قرار خواهد گرفت. همزمان افق مبارزه زنان بیش از این را نشان می‌دهد: رها شدن بدن و پوشش از حصار هر پروژه قیم‌ماب از جمله امنیت ملی.

محب نیوز امیدوار است که روزی چنین برسد که پوشش زنان فقط به خود آنان مربوط باشد و جوامع و حکام به این درک برسند که مسئله‌ای شخصی است و فقط به خود شخص ربط دارد. قطعا حجاب پوشش حسنه ای است اما بهتر است که شرایط به گونه ای باشد که افراد با میل و علاقه شخصی این پوشش حسنه را انتخاب کنند.

قطعا اگر فرهنگ سازی به جای اجبار و برخورد قهری انجام شود نتایج بسیار مثبتی خواهد داشت و بسیاری از بانوان حجاب را به عنوان پوشش خود در فعالیت های روزمره انتخاب خواهند کرد.

منبع تحلیل

توییتر