Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/mohebnew/public_html/wp-includes/compat.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/mohebnew/public_html/wp-includes/compat.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/mohebnew/public_html/wp-includes/class-wp-application-passwords.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/mohebnew/public_html/wp-includes/class-wp-application-passwords.php on line 1
روز جهانی رفع خشونت علیه زنان | سایت خبری محب

روز جهانی رفع خشونت علیه زنان

از ۱۹۸۱، بیست و پنجم نوامبر هر سال (برابر با ۴ آذر) تحت عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان انتخاب گردیده است تا این مهم فراموش نگردد.

  این روز جهت یادآوری عزم همگانی جهت مبارزه با خشونت علیه زنان انتخاب گردیده است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفدهم اکتبر سال ۱۹۹۹ این روز را تحت عنوان روزی جهانی مصوب نمود.

این تاریخ به علت قتل وحشیانه سه خواهر میرابال، فعالین سیاسیِ جمهوری دومینیکن انتخاب گردیده است.

خواهران میرابال، دلیل تعیین روز جهانی رفع خشونت علیه زنان

سه خواهر از چهار خواهر به نام‌های پاتریا، مینروا و ماریا ترزا در بیست و پنجم نوامبر سال ۱۹۶۰ کشته شدند. دده تنها خواهر بازمانده نیز در فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی به صورت طبیعی فوت نمود.

قتل دلخراش خواهران میرابال آن‌ها را تبدیل به «نمادی از مبارزات مردمی و فمینستی» نمود. طبق گفته‌های مورخ “برنارد دیدریچ”، قتل یا ترور خواهران میرابال “بیشتر از همه جنایات تروخیو، مردم دومنیکن را غمگین و تحت تاثیر نمود.” و راه را جهت ترور شخص تروخیو که ۶ ماه بعد رخ داد هموار کرد.

جزییات قتل این خواهران به صورت محتاطانه‌ای تنها در سطوح بالا مورد تحلیل قرار گرفت تا در ۱۹۹۶ میلادی که رئیس‌جمهور خواکین بالاگوئر بعد از دو دهه به افشای جزییات بیشتری مجبور گردیدند.

بالاگوئر که در هنگام قتل، رئیس‌جمهور بود در واقع شاگرد تروخیو بود (البته در آن هنگام سعی می‌نمود با حفظ کردن فاصله از تورخیو تصویر سیاستمداری خود را معتدل نماید).

در ۱۹۹۷ میلادی در یک بازنگری جدید، سرفصل‌های درس تاریخ در مدرسه‌های دولتی خواهران میرابال تحت عنوان شهدای ملی معرفی گردند.

دوران پسا بالاگوئر

در دوران پسا – بالاگوئر اتفاقات خیلی زیادی رخ داد که سبب بیشتر شدن احترام و جایگاه خواهران میرابال گردید، به ویژه برقرار کردن نمایشگاهی از متعلقاتشان درون موزهٔ ملی تاریخ و جغرافی در شهر سانتو دومینگو و جایگزین نمودن یادبود تروخیو با نقاشی دیواری خواهران میرابال.

محب نیوز | روز جهانی رفع خشونت علیه زنان | محب نیوز

پس از قتل، دده، خود را وقف حفاظت از میراث خواهرانش کرد. او تربیت و مسئولیت شش فرزند آن‌ها را برعهده گرفت که بعدها قائم مقام حوزهٔ ملی مجلس سفلی کنگرهٔ دومنیکین و قائم مقام وزارت خارجه از بین آن‌ها بود.

البته یکی از فرزندان خودِ دده، نیز وزیر محیط زیست و منابع طبیعی و معاون سابق رئیس‌جمهور دومنیکن گردید.

آغاز دوره علیه خشونت جنسی

۲۵ نوامبر نخستین روز از یک دوره‌ی شانزده روزه از مناسبت هایی درباره‌ی فعالیت علیه خشونت جنسی می‌باشد. آخرین روز، روز دهم دسامبر “روز بین‌المللی حقوق بشر” می‌باشد.