Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/mohebnew/public_html/wp-includes/compat.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/mohebnew/public_html/wp-includes/compat.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/mohebnew/public_html/wp-includes/class-wp-application-passwords.php on line 1

Warning: Uninitialized string offset 0 in /home/mohebnew/public_html/wp-includes/class-wp-application-passwords.php on line 1
تغییرات مثبت و منفی لایحه حجاب | سایت خبری محب |

تغییرات مثبت و منفی لایحه حجاب

تغییرات مثبت و منفی لایحه حجاب، آیا نیازی به این لایحه جامعه دارد؟ چرا درگیری بر سر حجاب در ایران به پایان نمی رسد؟  به علت این موضوع، تا این اندازه جامعه ملتهب می شود؟

اصلاح و تغییر لایحه حفاظت از عفاف و حجاب به لایحه حمایت از مفهوم خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به تازگی در بحث‌های مطرح قرار گرفته است. این تغییرات هدف دارند تا با تأکید بر ارتقاء ارزش‌های خانوادگی و فرهنگی، حمایت از خانواده را به یک مقوله مهم تبدیل کنند. در این راستا، تدابیر سخت‌تری نیز برای مقابله با بدحجابی و نقض قوانین مرتبط با حجاب در نظر گرفته شده است.

 

پیشنهاد مجازات‌هایی که برخی مطرح کرده‌اند، به طرز عجیب و غریبی به اجرا درآمده است.

موافقان الزام حجاب پس از فوت مهسا امینی، ریزش ۳۰ درصدی داشته اند.

جلیل محبی، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس، به نکات مهمی در مورد این تغییرات اشاره می‌کند. او افزوده که برخی از متخصصین انتظار داشته‌اند تا برای مقابله با شکل‌های نامناسب حجاب و بدحجابی، تدابیری نظیر ممنوعیت شرکت در آزمون کنکور سراسری یا حتی مجازات شلاق در نظر گرفته شود.

تحولات عمده در نگرش ها

تحولات عمده در نگرش‌ها نیز قابل مشاهده است. در یک نظرسنجی انجام شده در سال ۱۳۹۸، ۷۱ درصد از مردم موافقت خود با الزامی کردن حجاب را اعلام کردند. اما پس از وقوع اتفاقاتی از قبیل فوت مهسا امینی، این آمار به ۴ درصد کاهش یافت. این تغییرات نشان می‌دهند که مردم همچنان به حجاب مثبت نگری دارند. اما به تدابیر مناسب و موثر برای اجرای آن ترجیح می‌دهند. تا از راه‌های سلبی و نه ارتباطی.

 

عصبانیت از تدابیر جلوگیری از تبعات منفی و تندروی در برخورد با نقض‌کنندگان مفاهیم عفاف و حجاب از جمله موضوعاتی است که مورد بحث قرار گرفته‌اند. معاون قضایی دادستان کل کشور، در این زمینه به اصول اخلاقی تاکید می‌کند. و سؤال می‌کند که آیا امر به معروف همیشه باید با پرخاش همراه باشد؟

تغییرات انجام‌شده در لایحه حجاب نیز به کاهش اختیارات پلیس پیرامون اجرای این لایحه اشاره دارد. جلیل محبی بیان می‌کند که تجربیات گذشته نشان می‌دهد روش برخورد پلیس و مردم باعث تشدید تنش‌ها و مشکلات بین آنها شده است. به همین دلیل، از تدابیری مبتنی بر علم نیز در اجرای این لایحه استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، به جای مواجهه مستقیم مردم با پلیس، روش‌هایی مانند احضار فرد در نظر گرفته شده است.

 

در این مورد، خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور به تغییرات در اختیارات پلیس اشاره می‌کند. و اظهار می‌کند که در لایحه جدید، پلیس تنها مختص برهنگی و نیمه برهنگی بدن شده. و در موارد دیگر، تصویربرداری تنها راه ارتباطی با متخلفان تبدیل شده است. این مسئله منجر به کاهش اختیارات پلیس در این زمینه و کاهش اعتبار آنها می‌شود.

محب نیوز | تغییرات عجیب لایحه حجاب | محب نیوز

زهره لاجوردی نماینده تهران نیز به دلایلی اشاره می‌کند که معتقد است مشکلات مربوط به حجاب از دوران دولت قبل ناشی شده‌اند. و به تمایلات غرب‌زده دولت پیشین بازمی‌گردند.

سخن پایانی تغییرات مثبت و منفی لایحه حجاب

با این تغییرات و تحولات در لایحه حفاظت از عفاف و حجاب که به منظور تبدیل آن به یک لایحه حمایت از خانواده انجام شده، چشم‌انداز جدیدی برای اجرای قوانین حجاب و عفاف در جامعه پدید آمده است.