زنان فرهیختهگفتگو

از مزاحمت آقایان تا گروه تحقیقاتی، الهام ابوحمزه، روانشناس موفق روایت می‌کند

از ایجاد مزاحمت آقایان تا تشکیل گروه تحقیقاتی موفق، الهام ابوحمزه، روانشناس موفق در دومین مصاحبه اختصاصی محب نیوز از آنچه گذرانده‌است، می‌گوید.

در دومین مصاحبه اختصاصی محب نیوز، با الهام ابوحمزه، کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مدرس، محقق مصاحبه نمودیم. وی افزون بر موارد فوق، پژوهشگر در حوزه ازدواج و طلاق و روابط عاطفی و توسعه فردی با ده سال سابقه آموزش، تدریس و درمان نیز است.

در ادامه با بخش اول این سوالات آشنا خواهیم شد. در بخش اول با این بانوی موفق و رزومه ایشان آشنا خواهیم شد. و در بخش دوم که فردا منتشر خواهد شد به مباحث تخصصی در حوزه زنان خواهیم پرداخت.

متن مصاحبه الهام ابوحمزه، روانشناس موفق

متن بخش اول مصاحبه به شرح زیر است:

 لطف کنید خودتان را معرفی کنید.

عرض ادب و احترام دارم خدمت شما دوستان عزیزم من الهام ابوحمزه هستم. کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، محقق، مدرس و پژوهشگر. در این حوزه تقریبا ده سال هست که کار آموزش و درمان را انجام میدم.

چند ساله مشغول روانشناسی هستید و چی شد تصمیم گرفتید یک سایت تحقیقاتی راه اندازی کنید؟

من حدود سه یا چهار سال است که سایت دارم.

 محیط کاری روانشناسی برای یک خانم چه سختی‌هایی دارد؟ از جمله میزان پذیرش مراجعه کننده‌ها و برخوردشان، مزاحمت ها و مشکلات خاصی که به خاطر خانم بودن با آن‌ها در این شغل ممکن است مواجه شده باشید را بفرمایید.

قطعا وقتی وارد بحث روانشناسی می شوید یک سری محدودیت ها و مشکلات مختلف در مسیرت قرار میگیرد. یکی از این مشکلات بحث مزاحمت هایی است که افراد مختلف مخصوصا آقایان در قالب اینکه من مشاوره میخواهم وارد می شوند و یک جوری باعث ناراحتی و اذیت و آزار می شوند. خیلی‌ها از سر شیطنت است و خیلی‌ها به علت بیماری هست. و کنترل این مسئله نیاز به مدیریت رابطه و مدیریت آن جایگاه روانشناس و مراجعه‌اش دارد.

این مسئله یکی از دغدغه ها و مسائلی بود که در روند کاری من بوده و همچنان هست. بحث دیگر این است که مردم در جامعه به روانشناس اعتماد ندارند و خب طبیعی است. به علت اینکه روانشناسی که خوب باشد آگاه باشد قطعا آن قدر نبوده که بتواند توجه و رضایت مردم را جلب کند که مردم برای رفع مشکلاتشان بروند پیش روانشناس.

در این مدت هم قطعا یک سری مزاحمت ها در حوزه کاری من بوده است. به طور کلی در مسیر حرفه ای قطعا موانعی وجود دارد. به عنوان یک زن هم می توانید محدودیت ها را ببینید هم می توانید توانمندی ها را ببینید.

اگر محدودیت ها باعث توقفت شود شما یک فرد تسلیمی هستید حتی اگر تحصیل کرده باشید. یا اگر کسی در این مسیر احساس کند نمی تواند رشد کند قطعا متوقف خواهد شد و به اهدافش نمی رسد. ولی خیلی از خانم ها هستند با توجه به محدودیت ها، موانع را نادیده گرفته و در چهارچوب درست قدرتمندانه و آگاهانه در مسیر رشد قرار می گیرند. این شرایط برای من هم مهیا بوده و هست.

با توجه به تمام مشکلاتی که به عنوان یک زن در مسیر کاری خودم دارم سعی می کنم هر روز بهتر از دیروز و تاثیرگذارتر باشم. در محیط کاریم و حتی در زندگی شخصیم سعی میکنم کسی باشم که خودم از عملکرد خودم رضایت مندی داشته باشم.

با توجه به اینکه حضور فعالی در فضای مجازی دارید، به عنوان یک خانم با چه مشکلاتی روبرو شدید؟ آیا با وجود حضور حرفه‌ای و تخصصی باز هم با مزاحمت و مشکلات خاص خانم‌ها در این فضا روبرو شدید؟

فضای مجازی، فضایی هست که خیلی‌ها ایجاد مزاحمت می‌کنند. و با هر تکنیک و هنری که دارند می‌خواهند به یک نوعی نزدیک شوند و آسیب بزنند. این خود ما هستیم که به این چهارچوب نگاه هدفمندانه داشته باشیم نه اینکه هر کسی که بخواهد با هر شرایطی که دارد وارد حیطه من و شما روانشناس شود و بخواهد آسیب بزند.

از مزاحمت آقایان تا گروه تحقیقاتی، الهام ابوحمزه، روانشناس موفق روایت می‌کند | محب نیوز
از مزاحمت آقایان تا گروه تحقیقاتی، الهام ابوحمزه، روانشناس موفق روایت می‌کند | محب نیوز

 اعضای گروه تحقیقاتیتون را معرفی کنید و اینکه از سال تاسیس -۱۳۹۶- تا به الان چه فعالیت‌هایی داشتند؟

گروه تحقیقاتی من در حال حاضر یک تیم پنج نفره است که سرکار خانم زرین، آقای جعفری، آقای اکبری و سرکار خانم جعفری من را در این مسیر همراهی می کنند. افزون بر این ما در پژوهشکده های مختلف از جمله پژوهشکده موسسه رادمهر کارهای تحقیقاتی روانشناسی انجام می دهیم. و به لطف خداوند در تلاشیم ایران و جهان را جایی بهتر برای زندگی کنیم.

تا به حال شده به خاطر خانم بودن، بهتون گفته بشه که کارتان را متوقف کنید و برای کارتان سنگ اندازی کنند؟

تا به حال به علت خانم بودنم کسی به من نگفته که کارم را متوقف کنم. ولی خیلی جاها خیلی موانعی بوده که سعی کردم با تکیه بر اعتماد بنفس و تلاش و پشتکارم این موانع را نادیده گرفته و قدرتمندانه و آگاهانه به سمت اهدافم حرکت کنم.

چه آینده‌ی کاری برای خودتون ترسیم می کنید

بسیار به آینده امیدوارم. و امیدوارم به تمام اهداف مالی، شغلی و انسانی خودم برسم. بتوانم برای خودم و تمام بانوانی که با آن ها در ارتباط هستم مفید باشم. و رسالت خودم را از سفر به زمین و اشرف مخلوقات بودن به عالی ترین شکل ممکن انجام دهم.

سخن پایانیتان برای بانوان ایران زمین، مخصوصا علاقمندان به روانشناسی و فعالیت اجتماعی و حرفه‌ای، را بفرمایید.

به تمام بانوانی که به حیطه روانشناسی و کار در فضای مجازی به صورت حرفه ای علاقمند هستند پیشنهاد می کنم و استدعا دارم که در مسیر زندگی‌تان نشدن ها را نبینید.

به این مسئله فکر کنید که اگر مسئولیتی به عنوان یک روانشناس دارید دلسوزانه به آن رسیدگی کنید. روانشناسی یک شغل است. اما در کنار شغل بودن آن، یک عشق است که هنگامی لبخند بر لبان همنوعت جاری می شود دستاورد شما به عنوان یک روانشناس است.پس اگر در مسیر تحصیل هستید عالی‌ترین شرایط را در نظر نگیرید. ایده آل طلبی متوقفتان خواهد کرد.

موانع و سنگ هایی که دیگران می اندازند را نادیده بگیرید. همیشه قطاری که در حال حرکت است سنگ به آن پرتاب می شود. پس طبیعی است وقتی در حال حرکت و رشد هستید سنگ هایی به سمتتان پرتاب شود. این طبیعت است. کسی با فردی که متوقف و ساکن است کاری ندارد. پس بدون ترس و محدودیت و تحت تاثیر قرار گرفتن نظرات و نگاه های آلوده مقتدرانه سمت اهدافتان حرکت کنید.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا