خبر

اجبار چادر برای معلمین، دانش‌آموزان و دانشجویان در لایحه حجاب

“اجبار چادر برای معلمین، دانش‌آموزان و دانشجویان در لایحه جدید حجاب: طوفان اختلافات و شبهات. آیا اجرایی شدنش به تحولات اجتماعی منجر می‌شود؟!” آیا این لایحه منجر به شکل گیری طوفان جدیدی از اعتراضات در ایران می شود؟

در روز یکشنبه، ۲۹ مرداد، موسی غضنفر آبادی، رئیس کمیسیون قضائی مجلس اعلام کرد که بررسی لایحه جدید حجاب در این کمیسیون به پایان رسیده است. این لایحه با عنوان “حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب”، که شامل ۷۰ ماده است. در انتظار قرار گرفتن در دستور کار برای بررسی در جلسه علنی مجلس قرار دارد. تا تصمیم‌گیری در مورد زمان اجرای آزمایشی آن انجام شود.

 

نکته جالب در این باره این است که کمیسیون قضائی توانسته در مدت یک هفته بررسی‌های خود را درباره ۷۰ ماده این لایحه به پایان برساند. و ۳۹ ماده اول را در مدت دو روز تصویب کند.

لایحه جدید حجاب: تکمیل بررسی‌های کمیسیون قضائی مجلس در خصوص آن

در مورد محتوای واقعی لایحه جدید حجاب و میزان تصویب اصلاحات پیشنهادی، گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد. از جمله تغییرات پیشنهادی در ماده ۱، ممنوعیت ورود مردان به اماکن ویژه بانوان مانند باشگاه‌ها، استادیوم‌ها، آرایشگاه‌ها، وسایل نقلیه عمومی و پارک‌ها. و برعکس آن، ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی که مردان در آن حضور دارند، از جمله تغییرات اصلاحیه است.

اختلافات و شبهات لایحه جدید حجاب
محب نیوز | اختلافات و شبهات لایحه جدید حجاب | محب نیوز

اجبار چادر برای معلمین، دانش‌آموزان و دانشجویان در لایحه حجاب

یکی از پیشنهادات بحث‌برانگیز دیگر، الزام استفاده از چادر به عنوان حجاب برتر برای دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمین و زنان شاغل در آموزش و پرورش است. همچنین، ممنوعیت کاشت ناخن و مژه برای معلمین و کارمندان زن نیز جزء این پیشنهادات است.

 

گمانه‌زنی‌ها در مورد اقدامات احتمالی مانند استفاده از طلاب حوزه‌های علمیه در موسسات آموزشی. و اختیار بسیجیان برای حمل وسایل بازدارنده مانند شوکر و اسپری جهت مقابله با نقض‌کنندگان قوانین حجاب نیز در حال گسترش است.

 

اطلاعات دقیق در مورد مفاد لایحه جدید حجاب که توسط کمیسیون قضائی مجلس تصویب شده، هنوز به طور کامل شفاف نشده است. این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

مجلس در روز یکشنبه، ۲۲ مردادماه، با ۱۷۵ رأی موافق، ۴۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع، تصمیم به بررسی نهایی این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضائی گرفت. این تصمیم باعث شد تا لایحه پس از تصویب نهایی و ارسال به شورای نگهبان، بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، به صورت آزمایشی اجرا شود. و تصویب نهایی آن توسط مجلس  انجام شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا