خبرزنان و اقتصاد

کارآفرینی برای زنان سوری توسط ایران

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ایران، انسیه خزعلی، از برنامه جدید دولت رئیسی جهت کارآفرینی برای زنان سوری خبر داد.
وی در ملاقات با وزیر فرهنگ سوریه و سفیر این کشور در ایران، درباره‌ی کارآفرینی برای زنان سوری و آموزش مهارت‌هایی جهت مشاغل خانگی اعلام آمادگی نمود. وی با اشاره به وجود اشتراک‌های بسیار بین ایران و سوریه در تمدن، میراث فرهنگی و آثار باستانی، اظهار داشت: «تعیین گردید نخستین برنامه در این حوزه از ماه آینده با تلاش دو کشور عملیاتی گردد.»

کارآفرینی برای زنان سوری زندانی

در این ملاقات، لبانه مشوح، وزیر فرهنگ سوریه، بی‌سوادی در زنان سوریه را از مسائلی دانست که پس از شرایط جنگ، روندی افزایشی داشته است. وی از برنامه‌های دولتش درباره‌ی آموزش مهارت‌های کارآفرینی در زندان زنان صحبت نمود.

انسیه خزعلی نیز در حالی از برنامه‌هایش در راستای کارآفرینی برای زنان سوری صحبت نمود که زنان ایرانی با مشکلات متعددی در این حوزه مواجه هستند. و حتی در صورت کارآفرینی هر روز با قوانین جدید و محدود کننده ای روبرو می شوند.

آمار بیکاری زنان ایرانی

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، میزان بیکاری زنان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ حدودا دو برابر مردان بود. طبق آمارهای رسمی درباره زنان سرپرست خانوار در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸، تعداد خانوارهای معمولی که سرپرست آن‌ها زنان بوده‌اند نیز حدود ۲۶.۸ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، در سال ۱۳۹۰، در ازای هر ۱۰۰ سرپرست مرد، تقریبا ۱۵ سرپرست زن وجود داشت. با این وجود این تعداد در سال ۱۳۹۸، تقریبا ۱۶ نفر شد.

کارآفرینی برای زنان سوری توسط ایران | محب نیوز
کارآفرینی برای زنان سوری توسط ایران | محب نیوز

رفع بی سوادی زنان در سوریه

افزون بر موارد فوق، در ملاقات انسیه خزعلی و وزیر فرهنگ سوریه به ضرورت رفع مشکل بی‌سوادی در سوریه اشاره شد. و علاوه بر این رفع مشکلات کارآفرینی برای زنان سوری صحبت کرد.

این در صورتی می‌باشد که قبل از این، زهرا بنیانیان، مدیر عامل موسسه خیریه صدیقین، موسسه‌ی فعال در زمینه زنان سرپرست خانوار، درباره‌ی مشکلات این گروه از زنان در ایران اظهار داشته بود: «یکی از مهم‌ترین مشکلات زنان سرپرست خانوار کم‌سوادی است که آن‌ها درگیرش هستند.

طبق آمار دفتر امور حمایتی و توانمند سازی وزارت رفاه اجتماعی، حدود نیمی از زنان سرپرست خانواده فاقد سواد هستند. یک‌سوم دیگر آن‌ها هم دارای تحصیلات ابتدایی می‌باشند. پس مشکل بی‌سوادی و کم‌سوادی در دستیابی به شغل مناسب برای این گروه بسیار مشکل آفرین شده است.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا