دانشگاه‌هازنان داشمندعلمی

عالیه صبور، جوان ترین استاد جهان

عالیه صبور در سوم اسفند ۱۳۶۷ شمسی به دنیا آمد. او دکترای متالورژی و جوان‌ ترین استاد دانشگاه در کل جهان به حساب می آيد.

عالیه صبور یا آلیه سابور (به انگلیسی: Alia Sabur)‏، در نیویورک به دنیا آمد. او به عنوان دانشمند علوم مواد آمریکایی توانست در سال ۲۰۰۸ میلادی لقب جوان‌ ترین استاد دانشگاه در کل جهان گردد.
مادر او ژولین صبور می باشد. وی تا سال ۱۹۹۵ میلادی تحت عنوان خبرنگار فعالیت می نمود. در ۱۹۸۰ میلادی با محمد صبور پاکستانی‌ الاصل ازدواج نمود.

عالیه صبور همزمان با اتمام چهارم دبستان، توانست دیپلم دبیرستان خویش را کسب کند. وی در ۱۰ سالگی وارد دانشگاه استونی بروک نیویورک گشت. پس از آن در ۱۴سالگی با بالاترین نمره در ریاضیات کاربردی فارغ التحصیل گشت و به دانشگاه درکسل رفت. او در این دانشگاه فوق لیسانس خویش را در رشتهٔ متالورژی گرفت. پس از آن جایگاهی موقت در دانشگاه کونکاک کرهٔ جنوبی کسب کرد. او یک سال با آن دانشگاه قرارداد داشت که آن را تمدید نکرد.

عالیه صبور، جوان ترین استاد جهان | محب نیوز
عالیه صبور، جوان ترین استاد جهان | محب نیوز

 او در نوزدهم فوریهٔ ۲۰۰۸ میلادی در فهرست گینس تحت عنوان جوان‌ ترین استاد دانشگاه در کل جهان ثبت گردید.

عالیه صبور در گذشته به عنوان یک ایرانی معرفی شده بود. ولی سرانجام او تأکید نمود که فاقد ریشهٔ ایرانی است و ملیت پدر و مادرش شخصی است. او خویش را یک دانشمند بدون مرز و متعلق به کل جهان دانست.

محب نیوز متعدد است اینکه جوان‌ ترین استاد جهان یک خانم است، جز نشانه هوش بانوان، نشانه چیز دیگری نیست. همچنین محب نیوز امیدوار است شاهد پیشرفت علمی روزافزون بانوان در کل جهان باشیم. حتی زنان افغانستان که تحت ظلم عیان هستند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا