تحلیل

زنان موفق دوران پهلوی و سرنوشتشان بعد از انقلاب

پس از انقلاب زنان فعالیت هاي بسیاری داشتند و در عرصه های بسیاری درخشیدند. اما زنان موفق دوران پهلوی چه کسانی بودند؟

چه پس از انقلاب و چه قبل از انقلاب زنان موفق بسیاری در ایران وجود داشته و دارد. در این مقاله می خواهیم به مناسبت سقوط پهلوی به زنان موفق دوران پهلوی و اقدامات آن دوران برای زنان بپردازیم چرا که می دانیم در این دوران تحولات بسیاری برای زنان رخ داده است.

زنان موفق در دوران پهلوی اول

در اولین و با اهمیت ترین دوره، بانوان در دوره ی رضاشاه توانستند حقوق مدنی و شهروندی بسیاری به دست بیاورند. همه این حقوق در زمان پروژه‌ های نوسازی ایران نوین، به زنان واگذار گشت.

در این دوره زمانی، برای اولین بار درون جامعه ی سنتی ایران، بانوان قادر به خروج از خانه و ورود به عرصه‌های اجتماعی شدند. اجباری گشتن آموزش برای پسران و دختران و زیاد شدن قشر باسواد هم مسئله ی مهم دیگر در این دوران بود.

تغییراتی دیگر نیز در این‌ دوران رخ داد. در طی این تغییرات بانوان وارد اجتماع گشتند و کارهایی مثل معلمی، پرستاری، پزشکی و.. را برعهده گرفتند. آن ها توانستند پوشش‌ها و کارهای قدیمی مثل روبنده و حرف نزدن با نامحرم را رها کنند و در جامعه فعالیت کنند. علاوه بر این، درون دانشگاه‌ هایی مثل دانشگاه تهران، واحدهای صنفی بانوان به وجود آمده و گسترش پیدا کردند. در این دوران بعضی آرمان‌ها مثل آزادی زنان نیز به وجود آمد.

زنان موفق دوران پهلوی و سرنوشتشان بعد از انقلاب | محب نیوز
زنان موفق دوران پهلوی و سرنوشتشان بعد از انقلاب | محب نیوز

زنان موفق در دوران پهلوی دوم

در دوره پهلوی دوم، کشف حجاب اجباری لغو گشت و حجاب اختیاری گردید. اینگونه بود که بانوان برای اولین بار در پوشش خود آزاد شدند.  افزون بر این برای اولین بار، بانوان ایرانی در این دوران توانستند به صندوق‌ های رای بیایند و در رفراندم انقلاب سفید رای بدهند. این رویداد وضعیت جدیدی را برای بانوان در تاریخ معاصر ایران به وجود آورد.

دقیقا قبل از انقلاب ۱۳۵۷ شمسی، هزار و پانصد خانم در پست های ارشد مدیریتی در کشور، بیست و دو خانم در مجلس شورای ملی، پنج شهردار خانم، و سی و سه درصد تمامی مشاغل آموزش عالی کشورمان بر عهدهٔ زنان بود.

سخن پایانی

متاسفانه بسیاری از این زنان بعد از انقلاب با مجازات های بسیار سنگینی روبرو شدند. اما پس از مدت کوتاهی دوباره زنان بسیاری بعد از انقلاب درخشیدند و بسیار موفق شدند. محب نیوز یاد زنان موفق دوران پهلوی را زنده می دارد. همچنین محب نیوز به زنان موفق پس از انقلاب نیز افتخار می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا