زنان در قانونزنان و سیاستقوانین داخلی

انقلاب سفید و اصلاحات بنیادین برای زنان

انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم اسم یک مجموعه تغییرهای اقتصادی و اجتماعی است. این تغییرها شامل اصول نوزده‌ گانه می باشد.

این اصول انقلاب سفید در دوران پادشاهی محمدرضا شاه پهلوی و با استفاده از کمک های نخست وزیرهای وقت شامل اسدالله علم، علی امینی، امیر عباس هویدا و حسنعلی منصور در ایران به مرحله ی اجرا درآمد.

آغاز انقلاب سفید

انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم در مرحلهٔ آغازین، طرحی شامل شش اصل بود. این طرح توسط محمدرضا شاه پهلوی در کنگرهٔ ملی کشاورزان در تهران در تاریخ بیست و یکم دی ماه ۱۳۴۱ شمسی ارائه شد. خبر اصلاحات و رفراندم جهت پذیرش یا رد آن توسط کشاورزان و عموم مردم نیز به وسیله محمدرضا پهلوی در همین کنگره اعلام شد. بعد از آن در تاریخ ششم بهمن ماه ۱۳۴۱ شمسی عموم مردم هم در یک رفراندم سراسری، به این طرح  رأی مثبت دادند. محمدرضا شاه پهلوی این اصلاحات را تحت عنوان انقلاب سفید نامگذاری کرد. چرا که صلح آمیز و بدون درگیری بود.

انقلاب سفید و اصلاحات بنیادین برای زنان | محب نیوز
انقلاب سفید و اصلاحات بنیادین برای زنان | محب نیوز

واکنش روحانیت به انقلاب سفید و اصلاحات مربوط به زنان

البته‌ بعضی از روحانیون، اعتقاد داشتند که اصلاحات انقلاب سفید، با اصول اسلام مغایر می باشد. معروف ترین روحانی مخالف این طرح، این رفراندم را «نامشروع» اعلام کرد و آن را تحریم نمود. در این اصلاحات حق رأی به زنان داده شده بود ولی روحانیت در دهم اسفند ماه ۱۳۴۱ شمسی، در نامه‌ ای به محمدرضا پهلوی به دادن حق رأی به زنان اعتراض نموده بودند و آن را مغایر با اصول قرآن و اسلام دانسته بودند.

سخن پایانی

این اصلاحات با توجه به وضع آشفته زنان در آن زمان برای بانوان بسیار مفید بود. شاید اگر آن اصلاحات نبود اکنون زنان ایرانی وضعیت مشابه زنان افغانستانی می داشتند. علت مخالفت روحانیت برای محب نیوز مشخص نیست. البته هر طرحی ایراداتی قطعا دارد اما مهم نتیجه است که نتیجه این طرح با وجود هر ایرادی مثبت بوده است. محب نیوز امیدوار است اصلاحاتی مشابه برای زنان در ایران در زمان کنونی رخ بدهد تا از حوادث تلخ و خونریزی های آینده جلوگیری شود. حوادث امسال باید تلنگری برای مسئولین باشند و به خود بیایند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا